Podziękuj Pszczole – otwarcie pasieki edukacyjnej

Apikultura to fundacja, której głównym zadaniem jest promowanie wiedzy o pszczołach wśród dzieci i młodzieży. W tym roku rozpoczęła ogólnopolską kampanię Podziękuj Pszczole, a w jej ramach drugiego sierpnia została otwarta pasieka edukacyjna w Kleczy Dolnej.

Wśród pól, blisko brzozowego zagajnika, stanęło dwanaście białych uli, dzięki którym nie tylko dzieci i młodzież będą mogli uczyć się o pszczołach, lecz także dorośli. Pszczoły są bowiem ważnym elementem ekosystemów, a od ich życia w dobrym zdrowiu zależy 70% produkcji żywności. Ponadto pszczoła miodna to niesamowity gatunek, tworzący złożone społeczności, który po prostu warto poznać – pasieka edukacyjna fundacji Apikultura będzie do tego idealnym miejscem.

Pasieka w Kleczy jest częścią kampanii społecznej Podziękuj Pszczole, polegającej m.in. na ukazaniu, jak wiele produktów spożywczych zależy od pszczoły miodnej, ale nie tylko! Podczas akcji eksperci zwracają też uwagę na trzmiele, miesierki, murarki i inne owady należące do rodziny pszczół, które wpływają na nasze życie. Każdy może wziąć udział w kampanii! Wystarczy zrobić zdjęcie produktu spożywczego, za który jesteśmy wdzięczni pszczole miodnej i podpisać je (na Instagramie lub Facebooku) z # lub @ PodziekujPszczole. W media społecznościowe nie musimy wstawiać wyłącznie fotografii owoców i warzyw – pamiętajmy, że bez pomocy pszczół nie usmażylibyśmy naleśników (rzepak jest przez nie zapylany), nie nosilibyśmy dżinsów (tak, bawełnę też zawdzięczamy owadom) czy pili porannej kawy! Każdy uczestnik otrzyma certyfikat udziału w akcji. Podczas otwarcia pasieki edukacyjnej to właśnie temat zależności od pszczół był na ustach wszystkich.

Pasieka edukacyjna znajduje się w środku pól i zagajników – nie powstrzymało to jednak znamienitych gości od dotarcia na miejsce.

Spotkanie rozpoczął występ muzyczny ambasadorki kampanii Podziękuj Pszczole, Klaudii Borczyk – w 2023 r. ukazał się jej singiel „Bez Pszczół”, który w sposób metaforyczny mówi o miłości i… pszczołach. Artystka zauważyła bowiem, że zarówno bez głębokich uczuć, jak i bez pszczół życie jest co najmniej bardzo ciężkie, jeśli nie niemożliwe. Ta skromna, ale utalentowana osoba uświetniła swoim głosem wydarzenie, śpiewając kilka piosenek. Tutaj warto zaznaczyć, że Klaudia to absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, a ponadto jest laureatką odcinka „Szansy na Sukces” oraz uczestniczyła w The Voice of Poland.

 

Po występie Klaudii Borczyk wydarzenie poprowadziła Angelika Wielgus-Lach (autorka kanału z wywiadami Kulisy Sukcesu), która przedstawiła partnerów i ambasadorów kampanii. W otwarciu pasieki edukacyjnej uczestniczyli m.in. prof. dr hab. Zbigniew Kołtowski (Instytut Ogrodnictwa, Zakład Pszczelnictwa w Puławach) czy prof. dr hab. Aneta Strachecka (Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie). Nie sposób wymienić wszystkich ważnych osób, które pojawiły się w Kleczy.

 

Po przedstawieniu gości głos zabrali Barbara i Tomasz Łysoniowie, którzy opowiedzieli o misji firmy Lyson, a także fundacji Apikultura i akcji Podziękuj Pszczole. Podkreślili, że za ich życiem i pracą stoją wartości rodzinne – relacje międzyludzkie, tworzenie zespołów i odpowiadanie na potrzeby innych są ich pasją i fundamentem. Angażują się zwłaszcza w edukację najmłodszych, dzięki którym przyszłość pszczelarstwa, ale także ludzi, będzie zabezpieczona. Podkreślili także, że nie osiągnęliby żadnej z tych rzeczy, gdyby nie zaangażowany, zespół pasjonatów z firmy Lyson i fundacji Apikultura. W głosie Barbary i Tomasza słychać było wdzięczność dla wszystkich, którzy im pomagają.

 

Następnie Tomasz Łysoń (prezes firmy Lyson), Barbara Łysoń (prezeska Fundacji Apikultura), Katarzyna Łysoń-Wiktor (właścicielka strony oryginalneprezenty.pl należącej do firmy Lyson), Agata Janosz-Jarzyna (przedstawicielka andrychowskiego Centrum Diagnozy i Terapii „Promyczek”) oraz Małgorzata Targosz-Storch z wydziału promocji gminy Wadowice (Gmina Wadowice objęła honorowy patronat nad tym wydarzeniem) oficjalni otwarli pasiekę edukacyjną, przecinając czerwoną wstęgę. Po oficjalnym otwarciu rozpoczęły się rozmowy w kuluarach – także z ambasadorami kampanii Podziękuj Pszczole. Należy do nich m.in. prof. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stanisław Brach, który tworzy pszczelarskie rzeźby z porcelany. Jest on od dawna związany z fundacją Apikultura, ponieważ przyświecają mu podobne cele – edukuje o pszczołach. Ponadto zdobył złote medale za prace z wystawy „Miodem Płynące” na 45. i 46. międzynarodowym kongresie organizacji Apimondia (największego międzynarodowego stowarzyszenia pszczelarskiego zrzeszającego krajowe związki pszczelarskie z ponad 80 krajów).

Kolejną artystką prezentującą na miejscu swoje niezwykłe prace była Beata Bojda – stylistka ubioru i makijażu, kostiumografka filmowa oraz projektantka mody, publikująca prace w czołowych pismach branżowych. Podczas wydarzenia modelki nosiły jej stylizacje i papierowe wiany inspirowane kwiatami i roślinami miododajnymi. Z Apikulturą współpracowała wcześniej, tworząc wystawę Bees & Flowers (Pszczoły i Kwiaty).

 

Wśród ambasadorów kampanii, którzy pojawili się na wydarzeniu, nie zabrakło także ekspertów – Mariusza Opoki (pszczelarza z dziada pradziada, dyplomowanego mistrza pszczelarskiego i eksperta w zakresie kontroli jakości miodów) oraz Tomasza Petryki (założyciela polskiej pasieki w Tanzanii, popularyzatora nauki pszczelarskiej i wielkiego pasjonata pszczelarskich podróży).

 

Ponadto w czasie wydarzenia gości karmił miodowymi specjałami ambasador, kucharz Tomasz Królikowski, znany z programu Pytanie na Śniadanie. Mistrz kulinariów przygodę z gotowaniem rozpoczął dwadzieścia lat temu w jednej z z najlepszych włoskich restauracji w Polsce – Villa Toscania, gdzie szkolili go kucharze z Mediolanu.

 

A oprócz tych wszystkich zaangażowanych w pszczelą sprawę osób między gośćmi przechadzała się Kala – ulubienica dzieci (których oczywiście nie zabrakło na wydarzeniu – w końcu otwierano pasiekę edukacyjną!). Kala to kukiełka, która od kilku lat opowiada najmłodszym o pszczołach na kanale YouTube „Kala i pszczoły”. Ponadto dzieciaki próbowały różnych miodów i przysmaków pszczelarskich, a zajmowały się nimi niezawodne animatorki z Apikultury!

 

Obok nowej pasieki stanęły oryginalne rekwizyty z filmu „Rój” Bartka Bali, który miał swoją premierę w tym roku. Firma Lyson wspierała powstawanie tego dzieła, w którego promocji i powstawaniu wzięły udział też takie osoby jak Roma Gąsiorowska, Eryk Lubos, Katarzyna Nosowska i Natalia Szroeder.

 

Otwarcie pasieki edukacyjnej było przyjemnym, rodzinnym wydarzeniem, podczas którego doceniliśmy nie tylko trud pszczół, lecz także zaangażowanie ludzi w pracę i krzewienie wiedzy o owadach zapylających. Dobrze wiedzieć, że są jeszcze osoby, które pamiętają, że prawdziwy sukces można osiągnąć tylko dzięki wspólnej pracy – tak jak w rodzinie pszczelej!

Mówią o nas w TVP3 KRAKÓW

Obejrzyj całą relacje z wydarzenia:

Patronat honorowy wydarzenia

Patroni medialni

Skip to content